پرسش های متداول:

 

بخش امانت

۱- شرایط عضویت در کتابخانه به چه صورت است؟

اعضای هیئت علمی و دانشجویان جدیدالورود, در ابتدای هر نیمسال تحصیلی به صورت دسته جمعی از طرف کتابخانۀ مرکزی عضو کتابخانه دیجیتالی دانشگاه  به آدرس http://lib.muq.ac.ir/faces/home.jspx می‌شوند.

 

۲- مدت زمان امانت منابع چاپی چند روز است؟

دانشجوی کاردانی و کارشناسی 15 روز, (تا 1 بار تمدید)

 دانشجوی کارشناسی ارشد و بالاتر  20 روز, (تا 1 بار تمدید)

کارمندان رسمی و پیمانی 20 روز, (تا 1 بار تمدید)

اعضای هیئت علمی 30 روز  می‌توانند کتاب موردنیاز خود را به امانت بگیرند. (تا 2 بار تمدید)

۳- چند کتاب می توان به امانت گرفت؟

دانشجویان کارشناسی 3 عنوان,

 دانشجویان کارشناسی ارشد 3 عنوان,

دانشجویان دکتری 3 عنوان

کارمندان رسمی و پیمانی 3 عنوان,

 

و اعضای هیئت علمی 5عنوان کتاب می‌توانند به امانت بگیرند.

۴- آیا امکان امانت منابع چاپی برای پژوهشگران و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها وجود دارد؟

منابع چاپی برای پژوهشگران و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها به صورت امانت در محل (مطالعه در سالن قرائت‌خانه) با ارائۀ معرفی ‌نامه امکان‌پذیر است.

5. آیا امکان رزرو و تمدید کتب از راه دور وجود دارد؟

بله. کلیه اعضا پس از ورود به سایت کتابخانه و با استفاده از امکانات کتابخانه شخصی می توانند درخواست رزرو و تمدید را به صورت 24 ساعته و از راه دور انجام دهند

 

  پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی

- چه کسانی می‌توانند از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها استفاده نمایند؟

•              کلیه اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم (اعضای هیئت علمی, دانشجویان و کارکنان)؛

•              دانشجویان تحصیلات تکمیلی سایر دانشگاه‌ها با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه مربوطه؛

•              اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها با ارائه کارت شناسایی معتبر؛

•              پژوهشگران مؤسسات و سازمان‌ها با ارائه معرفی‌نامه و کارت شناسایی معتبر.

۲- چگونه می‌توان به پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه دسترسی داشت؟

اعضاء دانشگاه  ابتدا می‌بایست وارد کتابخانۀ دیجیتالی شده    (http://lib.muq.ac.ir/faces/home.jspx) و در قسمت ورود, با نام کاربری (کد دانشجوی ) و گذرواژۀ (کدملی) خود را وارد نمایند؛ سپس از طریق بخش جستجو, مدرک موردنظر را جستجو و بازیابی کنند, جهت مطالعه در محل نیز باید به کتابخانه مراجعه گردد.

۳- آیا امکان دسترسی به پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی از راه دور وجود دارد؟

بله, این امکان فقط برای اعضاء دانشگاه علوم پزشکی قم با نام کاربری و گذرواژۀ مخصوص خود وجود دارد.

۴-  آیا امکان دسترسی به نسخه چاپی پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی وجود دارد؟

بله, علاوه بر دسترسی به پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی از طریق کتابخانۀ دیجیتالی. نسخه چاپی  پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در بخش مرجع کتابخانه وجود دارد.

۵- آیا امکان دانلود پایان‌نامه‌‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی وجود دارد؟

خیر, تنها امکان مشاهده  تا پایان فصل اول پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی از طریق کتابخانۀ دیجیتالی دانشگاه علوم پزشکی قم برای اعضا قابل مشاهده هستند.

۶- شیوه‌نامه تحویل پایان‌نامه و رساله به کتابخانه مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی را از کجا دریافت کنیم؟

به منظور دریافت شیوه‌نامه تحویل پایان‌نامه و طرح تحقیقاتی به کتابخانه مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی به بخش اطلاعیه‌های وب‌سایت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد مراجعه نمائید.

۷- دانشجویان سایر دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند از پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه استفاده کنند؟

پژوهشگران و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند با به همراه داشتن معرفی‌نامه به بخش خدمات مرجع کتابخانۀ مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی واقع در طبقه همکف مراجعه نموده و از پایان‌نامه‌ها, رساله‌ها و طرح‌های تحقیقاتی استفاده نمایند.

پایگاه‌ های اطلاعاتی

۱- کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد کدام پایگاه‌های اطلاعاتی را مشترک است؟

پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی: نورمگز, مگیران, ایران‌نمایه, سیویلیکا, جهاد دانشگاهی؛

پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین

Ebsco, Emerald, Ebrary, ProQuest, Sage , Google Scholar, ScienceDirect, Scopus, Wiley, PubMed, Embase, Clinical Key , Medline plus, Ovid, MD consult, Micgraw hill, broshorgoogle, Mendeley, Up to date, ulrichs, …

۲- از کدامیک از پایگاه‌های اطلاعاتی اشتراک شده کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد می‌توان کتاب الکترونیکی دانلود کرد؟

بله؛ منابع پایگاه اطلاعاتی ایبرری Ebrary کتاب الکترونیکی است.

۳- از کدامیک از پایگاه‌های اطلاعاتی اشتراک شده کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد می‌توان پایان‌نامه دانلود کرد؟

بله, پایگاه اطلاعاتی پروکوئست Proquest شامل منبع اطلاعاتی "پایان‌نامه" نیز است.

۴- پوشش موضوعی پایگاه‎های اطلاعاتی اشتراک شده کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد در چه زمینه‌هایی است؟

پوشش موضوعی پایگاه‌های اطلاعاتی اشتراک شده منطبق با رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه است.

خدمات مرجع الکترونیکی

۱- آیا امکان دانلود کتاب الکترونیکی در بخش خدمات مرجع الکترونیکی وجود دارد؟

بله, علاوه بر دانلود کتاب الکترونیکی, امکان ذخیرۀ آن نیز وجود دارد.

۲- آیا در بخش خدمات مرجع الکترونیکی, امکان استفاده از کتابخانه دیجیتالی نیز وجود دارد؟

بله.

۳- آیا در بخش خدمات مرجع الکترونیکی امکان استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی وجود دارد؟

بله.

۴- آیا امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی از راه دور وجود دارد؟

بله, امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی از راه دور برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان وجود دارد. برای این منظور باید از سامانه وی‌پی‌ان مخصوص پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده نمائید. این سامانه در بخش اطلاعیه‌های وب‌سایت کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد به منظور دانلود وجود دارد.

۵- دانشجویان سایر دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند از بخش خدمات مرجع الکترونیکی استفاده کنند؟

پژوهشگران و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند در صورت گرفتن تاییده از سرپرست کتابخانه مرکزی از خدمات مرجع الکترونیکی استفاده نمایند.

کتابخانۀ دیجیتالی

۱- آیا علاوه بر کتاب و پایان‌نامه, منابع دیگری نیز می‌توان در کتابخانۀ دیجیتال جستجو نمود؟

بله, کتاب‌های الکترونیکی, استانداردهای بین‌المللی الکترونیکی و مقالات لاتین الکترونیکی موجود در مجموعۀ کتابخانه قابل جستجو هستند.

۲- آیا برای جستجو حتما باید نام کاربری و گذرواژه داشته باشیم؟

برای جستجوی منابع و مشاهدۀ اطلاعات کتابشناختی منابع نیازی به نام کاربری و گذرواژه نیست؛ اما برای مشاهده منابع دیجیتالی وارد کردن نام کاربری و گذرواژه الزامی است.

۳- آیا افراد دیگری به غیر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم منابع موردنیاز خود را از طریق کتابخانۀ دیجیتالی جستجو نمایند؟

بله؛ جستجوی اطلاعات در کتابخانۀ دیجیتالی برای هر فردی در هر مکانی امکان‌پذیر است.

خدمات ثبت نام

 

یوزر و پسورد جهت ورود به کتابخانه دیجیتالی چیست؟

-            دانشجویان جهت استفاده از سایت کتابخانه دیجیتالی با یوزر: کد دانشجویی و پسورد: کد ملی می توانند وارد سایت کتابخانه شوند و در صورت لزوم خودشان می توانند آن را تغییر دهند.

-            اساتید و کارمندان  جهت استفاده از سایت کتابخانه دیجیتالی با یوزر: کد ملی و پسورد: کد ملی می توانند وارد سایت کتابخانه شوند و در صورت لزوم خودشان می توانند آن را تغییر دهند

 

مرجع

۱- آیا امکان امانت منابع مرجع وجود وجود دارد؟

خیر, امکان استفاده از منابع مرجع فقط در بخش مرجع وجود دارد.

۲- آیا امکان امانت استفاده از منابع مرجع برای پژوهشگران و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها وجود دارد؟

بله, پژوهشگران و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها با ارائه معرفی‌نامه می‌توانند از منابع مرجع در بخش مرجع استفاده نمائید. 

۳- آیا امکان تکثیر در بخش مرجع وجود دارد؟

بله, امکان تکثیر با تأیید معاونت کتابخانه امکان‌پذیر است.

 

 

سوالات متداول