فراخوان توسعه کسب و کار فناورانه در حوزه داده کاوی هوشمند بتوان شناختی
فراخوان توسعه کسب و کار فناورانه در حوزه داده کاوی هوشمند بتوان شناختی
ماموریت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کمک ، به توسعه ملی پایدار و همه جانبه به مدد علوم و فناوری های شناختی است. در این راستا، یکی از رویکردهای اصلی ستاد، توسعه بازارهای کارآمد برای خدمات و محصولاتی است که مبتنی بر علوم و فناوری های شناختی می باشند. بهبود زمینه های توسعه تحقیقات بین رشته ای مشترک با علوم شناختی، و همچنین ارتقاء نیروی انسانی متخصص حاصل گردش سلامت این بازارها است و لذا تعامل دانشگاه ها با شرکت های ارائه کننده ی محصولات و خدمات برای توسعه این محصولات و خدمات بسیار کلیدی است. بدین ترتیب حمایت از تولید و تجاری سازی پروژه های دانش بنیانی که منجر به تامین زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بازارهای محصولات و خدمات می باشند، از اولویت بالایی برخوردارند. تجربه برگزاری دو دوره مسابقه «دادهکاوی هوشمند به توان شناختی» در سال اخیر، منجر به افزایش توجه ستاد به ضرورت توسعه زیرساختهای نرم لازم جهت ایجاد محصولات و خدمات کارآمد در این حوزه شده است. این زیرساخت ها، نیازمند توسعه تحقیقات مشترک بین محققین علوم داده، علوم اجتماعی، و علوم شناختی می باشند.
در این فراخوان، ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی از گروههای دانشگاهی، نوپا، و شرکتهای دانش بنیان فعال در زمینه جمعآوری یا تحلیل دادههای دیجیتال، دعوت به مشارکت در ایجاد زیرساختهای نرم ، توسعه فناوری و تجاری سازی آنها مینماید. کمک به توسعه اکوسیستم فناوری، و ارائه خدمات نوین این حوزه در کشور از مهمترین اهداف این فراخوان است لذا پروپوزال هایی که علاوه بر تولید هر یک از آیتم ها، به تجاری سازی جهت ارائه خدمات آتی آن آیتم نیز می پردازد، از اولویت بالاتری نسبت به پروپوزال هایی که صرفا به تولید یک آیتم می پردازند، برخوردار خواهند بود.
محورهای فراخوان به شرح زیر است:
زبانشناسی
□ توسعه دیکشنری تخصصی جهت استخراج متغیرهای روانی از روی متن
□ توسعه دیکشنری تخصصی جهت استخراج بنیادهای اخلاقی از روی متن
□ توسعه دیکشنری لغات نفرتآمیز (Hate Speech) و اهانتآمیز و نمونه دادگان دیجیتال
□ توسعه ابزاری جهت استخراج و شناسایی استعارههای مفهومی در متن
□ توسعه دیکشنری تخصصی و پایش اصطلاحات عامیانه زبان فارسی
تحلیل محتوا
□ ارائه بهروش استخراج موضوع (Topic Modeling)
□ استخراج وقایع (Event Extraction)
□ تهیه نمونه برچسبخورده از محتوای چندحالته نفرتآمیز
برآورد مشخصات کاربران
□ ارائه مدلی جهت استخراج متغیرهای جمعیتشناختی (Demographic)
□ تخمین مکان جغرافیایی کاربران توئیتر از روی شبکهی کاربران
□ تعیین جهتگیری سیاسی کاربران رسانههای اجتماعی
□ شناسایی حسابهای کاربری خودکار (بات) در توئیتر و اینستاگرام
جمعآوری داده و نمونهگیری
□ مقایسه روشهای مختلف جمعآوری داده
□ ایجاد نمونهای ثابت و نماینده جامعه از کاربران توئیتر و اینستاگرام
□ بررسی ارتباط بین نظرسنجیهای آفلاین و محتوای کاربران آنلاین
تحلیل وبسایتها
□ دستهبندی وبسایتهای فارسی زبان
□ ارائه مدلی جهت اندازهگیری جهتگیری سیاسی وبسایتهای سیاسی فارسی زبان
□ شناسایی سوگیری رسانهای در وبسایتهای خبری
سایر
□ ایجاد یک شرکت راستیآزمایی اطلاعات (Fact-Checking Company)
□ پیشنهادات مرتبط ارسالی از جانب متخصصین حوزه
نظر دهید